Tunisko - Synagoga La Ghriba, La Merveilleuese je nádherná, zázračná
Jsme na předměstí městečka Er Riadh asi
„Támhle je synagoga. Já tam nepůjdu, počkám na vás. Klidně si všechno prohlédněte“, mávl rukou směrem k nízké nijak zajímavé bílé budově s modře natřenými vraty. Vytáhl ze skříňky palubní desky nějaké noviny a pohroužil se do čtení. Vystoupili jsme před malým domkem připomínající policejní strážnici – byla to strážnice a v ní několik ozbrojených policistů a velký detekční rám, velice podobný rámům, kterými jsem procházel v Jeruzalémě u Zdi nářků. A také následovalo stejné pečlivé prohlížení batůžků a nakonec projití detekčním rámem. Bezpečnostní prohlídka proběhla v pohodě a už jsme kráčeli silnicí k nedalekému hlavnímu vchodu do areálu slavné synagogy
11. dubna 2002 vydaly světové agentury zprávu, „že kamion naložený plynem narazil do zdi sousedící se synagogou
U synagogy začaly hlídkovat bezpečnostní síly a tuniské úřady hlásaly oficiální verzi události, že to byla nešťastná nehoda, nikoliv atentát. Co nejrychleji se měl obnovit klid a pokoj aniž by událost nějakým způsobem ohrozila rozvíjející se turistický ruch nejen ostrova, ale celé země. Jak se ale ukázalo, byl to atentát při němž zahynulo 18 lidí, většinou turistů z Německa. Několik dnů po atentátu se k odpovědnosti za útok na synagogu přihlásila Islámská armáda pro osvobození svatých míst s kontakty na teroristickou síť Al –Kajdy. A tak po staletích relativního klidu a pokojného soužití zasáhla blízkovýchodní krize i pokojný ostrov Djerbu tou nejdrsnější formou. Dnes už žádné stopy po mohutném výbuchu nikde vidět nejsou, poškozené zdi jsou opravené a natřené, vše září bělostí a modří. Islám je naštěstí v Tunisku umírněný v porovnání s řadou jiných islámských států a státní moc má zcela pochopitelný eminentní zájem na klidném soužití různých náboženských komunit. A proto také turisté na ostrov jezdí vesele dál…..
Před zděnou bránou se sedmi ozdobnými cihlovými obloučky stojí vlevo u masivní zdi lehce rezavá cedule s nápisem na bílém oprýskaném podkladě - Synagogue
Velkými ozdobně vyřezávanými vraty vcházíme do synagogy, nejstaršího a nejvýznamnějšího poutního místa Židů v severní Africe. Zde v malé čtvrti nebo malém ghettu Hara Seghira ji postavili Cohanimé na místě původní prastaré synagogy. Počátkem dvacátého století místní rabíni rozhodli, že v žádné ze čtrnácti synagog na ostrově se nemohou a nebudou uchovávat staré svitky Tóry, jedině zde v
Pomalu jsme vstoupili z prudkého slunečního svitu před vraty do přítmí synagogy. Hned za dveřmi jsme se museli vyzout, ženy si zahalily ramena, všichni dostali jarmulku na hlavu a pěkně bosky si prohlíželi vnitřek synagogy. Chladná podlaha docela příjemně ochlazovala upocené nohy. Vnitřek je velký sál obklopený jednoduchými sloupy, klenbou a nahoře zastřešenými lodžiemi. Na lavicích seděli čtyři staří vousatí muži s jarmulkami, kývali se dopředu a dozadu, nahlas a velice procítěně se modlili. Jejich hlasy se rozléhaly tichým sálem a tříštily se o barevné, ozdobné a tyrkysové kachle na stěnách. Výzdoba synagogy je prý zhotovena podle sefardské tradice, kterou sem dovezli Sefardští Židé, odvozující svůj původ od svých předků kteří žili na Pyrenejském poloostrově. Atmosféra prostředí je opravdu úchvatná, nikdo z několika desítek přítomných snad ani polohlasně nehovoří. Jen se rozhlížejí, fotografují, poslouchají vášnivé a procítěné modlitby.
Z hlavního sálu jsme vchodem vešli do velice podobných, vlastních modlitebních prostor. Jen tam bylo o poznání méně světla i když prosvítalo přes barevná skla oken, jsou nahoře ve čtvercovém prostoru a je jich tam symbolicky dvanáct, jako bylo izraelských kmenů. Stejně jako bývá ve všech synagogách. Interiér tvoří plno nádherných dřevořezeb, vyřezávaných sloupů a různých jemných ozdob, jež spoluvytvářejí zajímavou atmosféru celého prostředí.
Je tu deska na čtení nazývaná tevah, uzavřená skříň parshiot ve stěně je místem uložení originální části Tóry – Pěti knih Mojžíšových, která je uložena v krásně vyřezávaných dřevěných a stříbrných pouzdrech. Nejstarší svitky Tóry jsou veřejnosti nepřístupné a ukazují se pouze při zcela výjimečných příležitostech. Pro současné obřady se používá jiná Tóra. Prohlížíme si ozdobné řezby a detaily bohaté výzdoby, je to velmi zajímavé a opravdu krásné. Blesky fotoaparátů osvětlují i temnější kouty modlitebny, není tu snad nikdo kdo by nefotografoval.
Vnitřní výzdoba je sice krásná, ale přece jen se zdá, že cestovní průvodci a různé prospekty nádheru synagogy trochu přeceňují. Ale ve fyzické nádheře či zázračnosti to asi není. Někde jsem četl, že vlastní synagogu nedělá synagogou to co vidíme, jak je vyzdobena či postavena, ale důležitost a význam spočívá v tom co se v ní odehrává, jak je vnitřně krásná, nádherná, zázračná…. Je místem setkání ve smyslu kultury, lidských příběhů, víry, spojující v sobě vlastně tři domy – Beit Knesset je místem pro sociální setkání, Beit Tefilah místem modliteb a Beit Midrash místem pro studium Tóry
Do reality současného všedního života nás přivedl mladý Žid, který stál u dveří a nijak se nerozpakoval upozornit návštěvníka, který dobrovolně nehodil nějakou minci do kasičky, aby tak učinil. Klidně zaklepal na rameno, či jej zatahal za tričko a natáhl ruku s kasičkou.
Staří muži stále hlasitě recitovali citáty s Tóry, kvíleli, klátili sebou v nábožném vytržení a naprosto nevnímali okolí, nebo nechtěli a nedávali to najevo. Přesto, velice potichu si každý z nás našel ten svůj pár sandálů, obul se, z hlavy sundal a vrátil jarmulku a vyšel před synagogu.
Tam svítilo sluníčko a za budovou se velké prostranství doslova rozzářilo tisíci jarními květy. Obohatily tak sněhobílou barvu budov, modrou barvu oblohy a natřených železných ozdob i dveří, světlehnědou barvu písku o nádhernou, jásavou žlutou barvu.